Felsőoktatási expanzió

Először is elnézést a hosszú, nyári hallgatásért. Ma éreztem először, hogy közeledik az új tanév, és hogy a ped2-t is fel kell éleszteni. És hogy miért pont ma, reggel nyolckor éreztem ezt? Mert álmosan ültem a gép előtt és próbáltam felvenni az etr-ben azt a három órát, amit még elmulasztottam elvégezni az évek során. Ekkor jutott eszembe a felsőoktatási expanzió, amiről talán az előző őszi félévben kellett prezentációt tartanom, így jól megismertem az adatokat (nagyjából 2005-ösek oltak).

Az idei felvételi adatok a felvin olvashatók. Megint többen lettünk… Én azt gondolom, hogy ez nem jó, de természetesen ez csak egy vélemény. Ma reggel, amikor megint arra figyeltem, hogy jó kódokat vegyek fel, nem pedig arra, hogy jó órákat, ismét megfogalmazódott bennem, hogy nem az az érdekes, hogy mi érdekel, hanem hogy a számok egyezzenek. Ez így nem jó. Sajnos utópisztikus az az elképzelés az egyetemről, hogy azt tanulsz, amit szeretnél, ami érdekel, és hogy közösségek, alkotó csoportok alakulnak ki egy kellemes, ösztönző és személyes közegben. Én ezt vártam. Persze az én hibám is, hogy ennek egy része elmaradt, ugyanakkor probléma volt az is, hogy ma már tényleg mindenki egyetemre jár, hogy rengetegen vannak egy-egy szakon, ráadásul a többségüket nem is érdekli egy-egy óra, de mondjuk szerencsésebbek és bejutnak, mert kell a kód… Én persze dühöngök, hogy miért csak 40 helyet hirdetett meg a tanár, hogy az etr miért túlterhelt, hogy miért egy napra rakták az összes szak órafelvételét, de igazából az a baj, hogy marhára sokan vagyunk. Mert egy szeminárium csak akkor szeminárium, ha tíz ember van ott, viszont ha a szakon 70 embernek van erre szüksége akkor mi van?? No persze az etr sem egy csúcs rendszer, de erről legfeljebb a Dani írhatna, én nem értek hozzá.

Amikor készültem az előadásra, egy érdekes jóslatot olvastam: Japánban a közeljövőben azt várják, hogy a felsőoktatásban 100%-os lesz a részvétel, magyarán szó szerint mindenki egyetemre fog járni. A felsőoktatás elitoktatásból közoktatássá válik (vagy már vált is), amit utópisztikusan leírtam az imént mára maximum a phd-re igaz, eggyel eltolódtak a fokozatok, ami nem is olyan régen még az érettségi volt az ma a diploma (különösen a BA-s). Az, hogy az emberek egyre tovább tanulnak, egy pedagógus-hallgató szemében pozitívumnak kellene lennie, de egyrészt az oktatás minősége nem kellő színvonalú, másrészt valakinek dolgoznia kellene, mármint a két kezével. Persze ez már lerágott csont, de azért igaz. Ehelyett azoknak az embereknek, akiknek büdös a munka adunk még három évet, hogy “tanulhassanak”, például szabad bölcsésznek. Na az például micsoda?? És most kiosztottak több száz ilyen “diplomát”

Szóval szerintem a felsőoktatási expanzió nem jó. Így ahogy most folyik semmiképpen. Hogy a létszámot kellene-e visszaszorítani, vagy elfogadni és valamit alakítani a szerkezeten azt nem tudom… Persze, ha valakinek más a véleménye azt szívesen várjuk, alább a kommentekben

Share This!

Hozzászólások

hozzászólás

Kategória: Ped2 2009 - 2011
0 hozzászólás “Felsőoktatási expanzió
1 Ping/visszakövetés számára "Felsőoktatási expanzió"
  1. […] tudhatja, hogy mi sem vagyunk odáig a magyar oktatásért, így a felsőoktatásért sem (harvard, expanzió), de most igyekszem egy kicsit más szemszögből megnénzni, hogy mi is a helyzet a diplomával […]