Őszi szünet a kicsikkel

Ez a bejegyzés nem csak az óvodások nehézségeiről és az ő fejlesztésükről szól, hanem azokról a gyerekekről is, akik idén szeptemberben kezdték el az iskolát, ami nagyon nem egyszerű helyzet, hiszen még több követelménynek, elvárásnak kell megfelelniük.

Amikor leülünk egy ovis gyerekkel játszani Toldon, feltűnik, hogy sok szempontból – értelmi, érzelmi és szociális területen is – „más, mint a többi vele egykorú gyermek”. De jóformán minden egyes foglalkozás után érezni lehet a fejlődést. Az őszi szünetben végre alkalmunk nyílt a kicsik fejlesztésére is jobban koncentrálni. Többször is sikerült egyszerre csak egy gyerekkel leülni, de amikor még egy vagy két gyerek csatlakozott, akkor sem akadt meg a foglalkozás.

Az elsős gyerekekkel gyakoroltuk a pont összekötős feladatokat, amik az írást készítik elő. Ezeket nagyon élvezték, mindig kérték az újabb és újabb feladatokat, és többnyire nagyon ügyesen megoldották őket. A végén mindig megkérdeztük tőlük, hogy szerintük melyik sikerült a legjobban, melyik az, amelyiken javítanának. Reálisan felmérték a munkájukat, és ha úgy érezték, megérdemlik, akkor csillaggal jutalmazták magukat. Különböző írás-előkészítő formákat is gyúrtunk gyurmából, például: kampót, kört stb. Lelkesen csinálták, közben pedig hangosan ecsetelték, hogy ők ismerik ám ezeket, mert órán ilyeneket kell írni. Gyakoroltuk még az egyszerűbb geometriai formáknak a lemásolását is, ami viszont több nehézséget okozott nekik.

Az ovisokkal hasonlóakat játszottunk: gyurmáztunk, rajzoltunk, és népszerű volt Keresd a helyét!(mátrix) is. Nekik próbáltuk a feladatokat úgy megoldani, hogy kevesebbet kelljen rajzolniuk, például a Keresd a helyét! c. játékot kivágtuk papírból és csak oda kellett rakosgatni a táblázatba a képeket. Így sokkal jobban ment nekik. Ami az elsősöknél és az ovisoknál is sikert ért el, a Mini LÜK  fejlesztő játék. Ugyan még csak két füzetünk van hozzá, de szinte az összes kicsi majdhogynem végig megoldotta a feladványokat. Nem várhatunk tehát sokat az újabbak beszerzésével.

A délutáni tanulások alkalmával az olvasás gyakorlására is nagy hangsúlyt fektettünk, főleg a másodikos gyerekeknél. Rövidebb meséket olvastak fel hangosan. A szövegeket mindig felosztottuk: bekezdésenként váltottunk, hogy ki olvas (ilyenkor többnyire az önkéntesek is sorra kerülnek), és minden második bekezdés után összefoglaltuk, hogy mi történt a mesében – az értő olvasás támogatásaként. A hangos olvasást maximum egyszerre két gyerekkel gyakoroltuk, hogy aki épp nem olvas, az is tudja követni a történetet. Amikor a történet végére értek, egy-egy feladatot kaptak a mesével kapcsolatban, ami a szöveg értelmezését segítette.

A tanuláson kívül persze sokat játszottunk ezzel a korosztállyal is. Társasjátékok közül nagyon szerették az Inferno nevű kártyajátékot, illetve a gyümölcsös HalliGalli is nagy sikert aratott. A Betűkártyával is játszottunk különböző szabályok alapján. Az ovisokkal előkerült a gyurma és az építőkockás doboz, az alkotáshoz pedig időnként egy-egy nagyobb gyerek is csatlakozott. Természetesen a memóriák is nagyon népszerűek, és sokszor az önkénteseket megszégyenítve jók benne. Mivel a nagyobbaknál fontos eszközként tekintünk a társasjátékokra, elengedhetetlen, hogy a kicsik ismerkedjenek a különböző szabályjátékokkal és a korosztályuknak megfelelően sok-sok mechanizmust ismerhessenek meg.ovi2

Persze a mozgásigénye is hatalmas a gyereknek, és mivel nagyon szép időnk volt, elég sokat fogócskáztunk, bújócskáztunk velük, néha csak 2-3 gyerek és egy önkéntes egyszerre. A biciklizés is népszerű volt, az egyik kisfiú a tábor alatt tanult meg biciklizni, és ebben a többi gyerek is nagyon szívesen segített neki: eleinte tolták, hogy segítsenek az elindulásban, amikor pedig ez már ment magától, rohantak utána, vagy épp bicikliversenyt tartottak.ovi1

Petra, Bogi

Hozzászólások

hozzászólás

Címke: , , ,
Kategória: Bejegyzés
2 hozzászólás “Őszi szünet a kicsikkel
  1. Toth Istvánné szerint:

    Üdv.
    Szívesen támogatnánk egy családot,ahol óvódás gyermek van. Miután Budapesten lakunk főleg ajándékokkal,anyagiakba. Van erre mód.?
    Válaszukat várva. Tisztelettel Tóth Istvánné+ 1o családtag.

  2. L. Ritók Nóra szerint:

    Kedves Tóth család, nagyon köszönjük az odafordulásukat….boldogan ajánlunk egy családot a figyelmükbe, akiknél nagyon boldogok lennének a gyerekek bármilyen segítségtől…Folytassuk az emailemen:l.ritoknora@gmail.com