Idegen nyelv?

Fél év alatt sikerült elérnünk, hogy már az idegen nyelvektől sem idegenkednek a gyerekek. Régebben sem az angollal, sem a némettel nem foglalkoztunk ennyire rendszeresen, mert úgy éreztük, hogy elutasítóak voltak a gyerekek ezekkel a tantárgyakkal szemben. Ezen szerettünk volna változtatni, ezért szeptemberben megalakult az idegen nyelvi munkacsoport.

11003356_10153564952980278_1424217180_ob

Nem szerettünk volna korrepetálásokat tartani, és nem akartunk az iskolához igazodni. Azt szerettük volna, ha minden gyerek számára egyéni fejlesztési terveket dolgozhatunk ki az alapján, hogy milyen szinten van magabiztos tudásuk. Ezért szintfelmérésekkel kezdtünk. Ekkor döbbentünk rá, hogy a legtöbb gyerek, függetlenül attól, hogy hányadik osztályba jár, ugyanazon a szinten van. Vagyis a legelejétől kellett építkeznünk.

11009746_10153564953550278_719814330_o

Kezdetben persze nehéz volt rávenni a gyerekeket arra, hogy egy olyan foglalkozáson vegyenek részt, amit nem szeretnek. Sok iskolai kudarc állt az idegenkedés mögött. Többen lemaradtak az iskolában az alapok elsajátításánál, így az azokra épülő szerkezeteket sem tudták elsajátítani. Ennek eredményeképp nem értették az idegen nyelveket, és meg is utálták őket. Ezért először azt kellett megmutatnunk, hogy az angol és a német nem nehéz tantárgyak, ők is lehetnek sikeresek bennük, és hogy élvezetes is lehet egy-egy ilyen foglalkozás.

Mindenki számára egyéni feladatlapokat készítünk, mert nem hiszünk abban, hogy létezik olyan, ami az összes gyereknek ugyanolyan jó lehet. Kis lépésekben haladunk, nem akarunk rohanni a tananyaggal. Inkább azt tartjuk fontosnak, hogy amit megtanulunk, azt magabiztosan tudják használni. Kevés nyelvtani szerkezettel dolgozunk, viszont a szókincset próbáljuk bővíteni, így azt a kevés nyelvtant sokféle témakörben tudják használni.

10956256_10153564952940278_1076654747_n

A tanulások szorosan összekapcsolódtak online és offline játékokkal. A legtöbb foglalkozás előtt vagy után egy rövid angol vagy német játékot is játszunk. Ezek érdekesek, izgalmasak, és a gyerekek észre sem veszik, hogy mennyi mindent megtanulnak és elmélyítenek a játék izgalmai közben. Sokszor előkerül a Guess Who? a tanulások során, de a saját angol szavas játékunk – amit az olvasós Dobble mintájára készítettünk – is hatalmas sikert aratott. Ezen kívül gyakran tanulunk mondókákat és énekeket, memória kártyázunk, ’kvízekben’ mérjük össze tudásunk, vagy keresztrejtvényezünk. Élményekre próbálunk alapozni, és az élmények mellé egy kis idegen nyelv is párosul. Mindezek miatt látványosan megemelkedett az idegen nyelvek iránt érdeklődő gyerekek száma.

11009430_10153564952950278_793766_o

Hatalmas sikernek számít, hogy a gyerekek már bátran kísérleteznek az idegen nyelvekkel. Egy harmadikos lány saját angol mesét is írt. Egy hónapja egy amerikai önkéntes vendég érkezett a tanodába, ahol a vele tanuló kislány nagyon ügyesen bemutatkozott és beszélgetett is vele. Múlt héten pedig elindult a Pen Friend projekt, vagyis az angolosok egy amerikai családdal kezdtek levelezni. Ez pedig igen nagy lépés. Minden angolosunk részt vesz benne, és már meg is írták bemutatkozó leveleiket. A héten ennek folytatásaként két lány közös levelet is írt, amiben együtt meséltek a tanodáról. Szóval érezzük, hogy már elértünk valamit, de azt is tudjuk, hogy még hosszú út áll előttünk. De a gyerekekkel együtt haladunk ezen az úton – úgy, hogy ők akarnak jönni velünk.

11009526_10153564952945278_151809099_o

Persze nem csak az idegen nyelvekkel foglalkoztunk ezen a héten sem. A tanulások számának szempontjából a pénteki nap volt a csúcspont: ezen a délutánon 12 gyerek érkezett hozzánk, ami elég jónak számít. Azt, hogy ennyi egyéni foglalkozásra sor kerülhetett, annak köszönhettük, hogy minden tervünk bejött, sőt még több is: miközben egy-egy csapatot hazakísértünk, újabb és újabb gyerekekkel találkoztunk, akik jönni akartak. Bár tudjuk, hogy ez nem csak a szervezésen múlt – sok külső tényező is a kezünkre játszott aznap: korábban jöttek haza az iskolából, nagyon jó idő volt, ráadásul a Nap sem megy le már olyan korán, mint pár héttel ezelőtt -, mégis sok erőt tudunk meríteni egy-egy ilyen délutánból, amikor minden összejön.

IMG_20150220_150016

A pénteki nap sikere volt az is, hogy újra csatlakozott hozzánk több olyan gyerek is, akik mostanában nem vagy csak ritkán jártak a tanodában. Közülük szeretnénk, ha néhányan bekapcsolódnának a hét eleji online tanulásokba. Elkezdődött ennek a megszervezése is, beszéltünk a szülőkkel, akik nyitottak és támogatják az ötletet, a gyerekek pedig várják, készülnek rá, és büszkén mesélik egymásnak, hogy most már ők is jönnek skype-olni. Az egyik fiú például ma úgy köszönt el tőlünk, hogy akkor holnap is jön tanulni. Jó ezt hallani, és mi is készülünk, várjuk nagyon, hogy jöjjenek – ha vasárnap nem is, de a hét többi napján mindenképp.

IMG_20150220_152734

Bogi, Máté, Tami

Hozzászólások

hozzászólás

Címke: , , , ,
Kategória: Bejegyzés