Számold ki, ki vagyok!

Az utóbbi időben több újdonsággal is készült a matekos munkacsoport eszközök, játékok és feladatok formájában. A számkörbővítéshez papírpoharakból készítettünk eszközt, amivel kiválóan meg tudjuk nézni a számszomszédokat, valamint az alaki-, helyi- és valódi érték kapcsolatát is tudjuk szemléltetni.

A szorzótábla, a szorzás és osztás közti összefüggés mindig is egy kritikus terület volt a gyerekeknél és korábban is rengeteg eszközt kerestünk ennek a problémának a kezelésére. A legújabb találatunkhoz papírtányérokat használunk, melyet négy szeletre osztottunk: a szorzás, a szorzat és a szorzás rajzos ábrázolása került fel rá kétféleképpen. Egyelőre mindkét eszköz szárnypróbálgatása zajlik Toldon, de az eddigi visszajelzések igen kedvezőek.

Akik túlesnek a szorzótábla tanulásán azoknál is nehézséget okoz sokszor a nagyobb számokkal történő számolás fejben. Írásban ügyesen megtanulják a számolás mechanizmusát, de ha fejben kell bármilyen műveletet végezni már nehezebben megy. Nem kifejezetten erre a problémára kerestünk, de találtunk egy remek játékot, amit mi Számold ki, ki vagyok! néven mutattunk be a gyerekeknek. Sok minden kifejezhető számokkal: az életkorunk, a fülbevalóink száma, a magasságunk, a hajunk hossza. Mi ezeket felírtuk egy táblázatba műveletek formájában, a gyerekek pedig azt a feladatot kapták, hogy számoljanak és a kapott adatokból találják ki, hogy vajon kire igazak. Ezután ők maguk is elkészíthetik saját magukat, csak néhány műveletet kell írniuk és akár haza is vihetik megmutatni otthon. Mi pedig azt tervezzük, hogy ezekből laminált kártyákat készítünk, és bármikor játszható bemelegítő játékká tesszük. Ehhez még gyűjtünk játékötleteket, de máris van egy.

számold ki

Egy régi tervünket is elkezdtük megvalósítani a héten. A természettudós projekthez hasonlóan, matekból is egy téma köré szerveződő projektet indítottunk el, a mértékegységekről. Néhány héten keresztül körbe fogjuk járni a különböző mértékegységeket, sok-sok szemléltetéssel, tevékenykedéssel és fejtöréssel. Elsősorban azokat a gyerekeket szeretnénk ebbe bevonni, akiknek nincsenek nagyon nehézségeik a matematika területén, jól tudnak haladni az iskolai anyaggal a mi támogatásunk nélkül is. Első alkalommal a hosszúsággal ismerkedtünk, lemértük többek között a magasságunkat, araszunkat, koronaméretünket, bicepszünket, lépésünk hosszát. Ezután mérési naplót készítettünk: becslés után lemértük hány lépés a szoba vagy épp, hogy hány arasznyi valaki, végül ezeket átváltottuk centiméterre is.

számold ki

Úgy érezzük sikeres volt ez az alkalom, a gyerekek élvezték, mi pedig kaptunk egy nagy adag lelkesedést, hogy jövő hétre készüljünk a folytatással. És álmaink még vannak, egyszer majd egy több tárgyat átölelő szuper projektet is szeretnék. Reméljük már az sincs messze.

Hozzászólások

hozzászólás

Címke: , ,
Kategória: Bejegyzés