1 év disputa

Már egy éve vitázunk a Toldi Tanodában! Persze fontos kiemelni, hogy nem veszekedésről van szó, hanem arról, hogy a toldi disputa-projektünk idén szeptemberben ünnepli első szülinapját, és a gyerekek lelkesedése alapján úgy gondoljuk, sok szülinap állhat még előttünk. A kezdeti nehézségekről és sikerekről már korábban is beszámoltunk (A toldi disputa kör), de a szülinap alkalmából most megosztjuk a legújabb élményeinket is.

20160810_095900

Habár a disputázás eredetileg egy pályázat két hónapos projektje volt, a gyerekek a megvalósítási időszak után is szerettek volna vitázni, és a fiatalabbak is egyre többször mondták, hogy ők is “disputások” akarnak lenni. Így folytattuk a projektet, sőt, azóta már ki is bővítettük: idén szeptembertől minden héten tartunk disputát felváltva a nagyoknak (13 éven felüliek) és a fiatalabbaknak (10-13 év közöttiek).

unnamed

A fiatalabbak disputáját az általános iskola felsősei számára indítottuk el nyáron. Eleinte lazább vitázós beszélgetéseket tartottunk ennek a korosztálynak pl. egy-egy filmnézés után. Az első alkalmakkor még főleg a filmek szereplőiről beszélgettünk, hogy a gyerekek megtapasztalják, hogyan tudnak érvelni személyeskedés, veszekedés nélkül. Később már komolyabb témákat is körüljártunk, például beszélgettünk a személyiségről, a külső-belső tulajdonságokról és a barátságról. Ezután megkérdeztük a gyerekeket, milyen témákról szeretnének beszélgetni, és az érdeklődésüknek megfelelően alakítottuk a további vitafoglalkozásokat.

20160728_161103Szeptemberben a gyerekek kérésére az iskoláról, tanárokról és az iskolai szigorról tartottunk két foglalkozást. A téma nagyon aktuális volt, hiszen épp elkezdődött az iskola. Az egyik alkalommal a “jó” és a “rossz” tanár definícióját próbáltuk megalkotni, majd rájöttünk, hogy valójában a két fogalom relatív, hiszen bizonyos “jó” tulajdonságok kerülhettek a “rossz” kategóriába is más-más nézőpontból. Egy másik alkalommal egy képzeletbeli kirándulásra mentünk, ahol a gyerekek kooperálva szervezték meg saját osztálykirándulásukat Szitu kártyák segítségével, majd vitáztak arról, hogy milyen kísérőtanárt szeretnének maguk mellé. Nagyon jó beszélgetés kerekedett a témáról, és kiderült az is, hogy a gyerekek igénylik a szabályokat és némi szigort bizonyos helyzetekben, például amikor a saját épségükről van szó.

14390846_10202307662809962_6128883040855207951_n

Jó látni, hogy egyre nehezebb témákat lehet vinni a kisebbeknek is, bár azt is meg kell említeni, hogy van még hova fejlődni. A foglalkozások egyelőre elég zajosak és több nézeteltérés is előfordul. Ez persze változni fog a csoport fejlődésével párhuzamosan.

20160728_162831

Valójában a fiatalabbaknak tartott disputa kezdete óta érezzük igazán, hogy a nagyobbakkal már hol tartunk. Náluk sokkal kevesebb konfliktus alakul ki a foglalkozáson, hiszen ők már tudják hogyan kezeljék a véleménykülönbségeket. Velük az elmúlt fél évben főleg a “keménykedés” témájával foglalkoztunk, de az első szeptemberi dispután már a konformizmusról is elkezdtünk beszélgetni. Talán ez a téma picit nehéz még nekik, de érdeklődve figyelték az Asch és Milgram kísérleteket a csoportnyomásról és az egyéni felelősségvállalásról. Érezzük, hogy most hagynunk kell, hogy feldolgozzák a látottakat. A következő alkalommal innen folytatjuk velük, addigra pedig megpróbálunk új utakat találni ahhoz, hogy az életükhöz közelebb álló példák mentén tudjunk beszélgetni és vitázni a konformizus előnyeiről és hátrányairól.

Hozzászólások

hozzászólás

Címke:
Kategória: Bejegyzés