ON/OFF

A kezdetektől fogva kiemelten fontos számunkra a távoktatás. A tanoda első komoly pályázati sikere (Vodafone Főállású Angyal Projekt) is ehhez volt köthető, ami tulajdonképpen az egész működésünket megalapozta. Sokat írtunk erről, sokszor voltunk konferencián a témával, és még az előző tanév során is a foglalkozásaink több mint negyede tisztán online zajlott. Azóta viszont rengeteg minden megváltozott és számunkra is szükséges újradefiniálni ennek a formának a szerepét.

Az egészet azért találtuk ki, mert Told messze van és nehezen közelíthető meg, ráadásul még ha önkéntesekkel dolgozunk csupán, az utazási költség akkor is nagyon megterhelő. Emellett korán felismertük azt, hogy nem tudunk elég sokat együtt lenni a gyerekekkel, így a minőségi fejlődés érdekében egy teljesen egyénre szabott, egyéni tanulási rendszert alakítottunk ki és működtetünk azóta is. Ebben a keretben óriási szerepe volt a távoktatásnak, ráadásul azt tapasztaltuk, hogy sok gyereket motivál is, ha úgy tanulhat, hogy egyedül üldögél egy gépnél, és/vagy az, hogy olyasvalakivel beszélhet, aki nincs ott, akit esetleg nagyon régen nem látott. A távoktatás segítette a tanoda továbbfejlődését is, amikor az addig csütörtöktől szombatig működő programot a hét első felére is kiterjesztettük és helyi segítők bevonásával naponta 1-1 gyereket elhozva a suliból növelni tudtuk a kapacitásunkat. Olyan gyerekeket tudtunk így bevonni, akik addig nem nagyon jártak hozzánk, a helyi segítőkön keresztül pedig többen ismerkedtek a tanodával, ami egy közösségben dolgozva szintén fontos szempont.

Az előző tanév során azért már mutatkoztak annak jelei, hogy a többség nem annyira kedveli ezt a formát. Eltűnt a varázs, mi is egyre többet voltunk jelen, inkább velünk akartak lenni. És ez az, ami erre a tanévre még erősebb lett, hiszen a hét minden napján nyitva tartunk, sokkal nagyobb kapacitással dolgozunk a helyszínen, a gyerekek pedig érzik ezt és minél többet szeretnének kapni belőle. Mondhatnánk, hogy akkor ennyi volt, a távoktatás elérte a célját, hiszen megteremtette majd életben tartotta a projektet, mégis, az alábbiakban megpróbálok összeszedni néhány érvet a megtartás mellett, néhány lehetséges funkciót, melyek tudatosítása új életet lehelhet a tanoda ezen szegmensébe.

20161130_164452

Kezdjük azzal, hogy jelenleg 39-en járnak hozzánk tanulni és további 10-15 fő fordul meg a különböző programokon. Bár többen vagyunk alkalmazottak, gondosan összeállítottunk egy órarendet, igyekszünk mindent jól szervezni, de így is sokszor több a gyerek, mint ahány pedagógus jelen van. Abból továbbra sem szeretnénk engedni, hogy egy pedagógus (vagy önkéntes) egy gyerekkel foglalkozzon, így fontos az online segítség. Egész egyszerűen figyelnünk kell arra, hogy mindenkinek legyen lehetősége hétről-hétre megkapni a személyes figyelmet. Ezért mostanában, ha lehet, a Skype-alkalmak akkor vannak, amikor a gyerek plusz alkalomra érkezik – tehát a saját időpontjában már volt a héten, de motivált újabbakra vagy van valami extra kérése. Ezeket a helyzeteket könnyebben értik meg a gyerekek is, elfogadják, hogy így van erre lehetősége, így belemegy a kompromisszumba. Ennél kicsit nehezebb, ha hiányzások, programváltozás, nem várt események miatt olyan helyzet alakul ki, hogy minden gyerek akkor van először a héten és mindenki valamelyik jelenlévő felnőttel szeretne tanulni. Pedagógiailag egyébként ezek is nagyon értékes helyzetek, hiszen alkalmunk van közösen megbeszélni egy nehéz szituációt: ki volt legrégebben Skype-on?, ki az aki kihúzna minket a slamasztikából azzal, hogy bevállalja?, mi az alku tárgya? stb. Ahogy máskor sem, ilyenkor sem lehet erőből kommunikálni, megegyezésre kell jutnunk.

Ez mind nagyon fontos, de ha csupán ennyi, az nem elég, akkor inkább szervezzük át a rendszert. De nézzük, mi még. Például a géphasználat. Jellemzően akkor is használunk laptopot vagy tabletet, ha személyesen tanulunk a gyerekkel, de olyankor azért sokat tudunk segíteni. Amikor egyedül van a géppel és maximum instrukciókat kap a problémák megoldásához vagy egyáltalán a használathoz, akkor sokkal inkább magára van utalva, ami nagyban hozzájárul a digitális kompetencia fejlődéséhez. Mindezek mellett azt tapasztaltuk, a tanulási naplónk pedig több ízben megerősített, hogy vannak gyerekek, akiknek segíti a koncentrációját ez a forma. Egész egyszerűen azért, mert a képernyő és a fülhallgató bezár a tanulási szituációba, figyelned kell egy több száz kilométerre lévő emberre, rád van bízva a gép kezelése, ha nem figyelsz, ha kilépsz, akkor sokkal nehezebb visszakerülni. Sokaknál ez egy kifejezetten fontos szempont lehet, mert alapvetően küzdenek a koncentrációval, könnyen kilépnek a szituációból stb. Tudatosan tervezve ezzel igen kiváló eszköz lehet számunkra fejlesztési célok támogatására az online tanulás.

És hát van még egy nagyon fontos szempont. Továbbra sem működnénk önkéntesek nélkül. Az önkéntesek viszont dolgoznak, egyetemre járnak, sokszor hetekig vagy hónapokig nem keverednek Toldra. Nekik szakmailag, de érzelmileg is fontos, hogy a munka részesei tudnak maradni otthonról is, hiszen van kapcsolatuk néhány gyerekkel, tudják követni a projektet, így pedig sokkal könnyebb visszacsöppenni a kihagyott időszakok után.

Valahogy így. Már nem ez a legfontosabb innovációnk, sokat alakult a forma, változott a gyerekek hozzáállása, ahogy a miénk is. De még mindig szükséges, csak értenünk kell, hogy miért.

Hogy miért pont most gondoltuk ezt végig? Azért mert szombaton újra találkoztunk az Indahouse Hungary perei tanodájának önkénteseivel és meséltünk az online tanulásról, illetve az angol és matek tanulásszervezésről. És bár papíron most ők voltak ránk kíváncsiak, a felkészülés komoly önreflexiót igényel, ami pedig elengedhetetlen a minőségi pedagógiai munkához. Szóval mi is köszönjük, jó hogy ilyen szoros szakmai kapcsolatban tudunk lenni egy ilyen szuper programmal.16388902_1392222044152906_1947435894_o

16409928_1392221980819579_2010150687_o

Hozzászólások

hozzászólás

Címke:
Kategória: Bejegyzés