Változások

Félévente kicsit mindig végiggondoljuk a szerepünket  a tanodai munkában: hogyan éreztük magunkat, mi tetszett, mi nem tetszett, mit vállalnánk következő félévben, milyen ötleteink vannak. Nem csak a saját munkánkra, hanem a gyerekekkel eltöltött idő minőségére, mennyiségére is reflektálunk a tanulási naplók elemzésével. Ennek a kettőnek az egybevetésével született meg bennünk a gondolat, hogy valamin változtatni kéne a rendszerben, hogy a gyerekek igényeire minél jobban, egyénre szabottabban tudjunk reagálni és közben mi is jól érezzük magunkat. Egyrészt a mentorálást szeretnénk picit átalakítani, másrészt pedig a foglalkozásainkat szeretnénk jobban átgondolni, szervezettebben felépíteni.

Az elmúlt időszakban kétféle mentorálás létezett: voltak a családmentorok és az önkéntesmentorok. Az önkéntesmentorok feladata volt, hogy néhány gyerek (vállalástól függően 1-4) tanulását kövessék, feladatlapokat készítsenek vagy kérjenek egy-egy munkacsoporttól, valamint eldöntsék, hogy az adott héten melyik területre kéne koncentrálni. A családmentorok részben ugyanezeket a feladatokat végezték más gyerekekkel, de nekik az önkéntes mentorok munkáját is segíteni, figyelni kellett, plusz ők azok, akik minden héten lent tudnak lenni, kommunikálnak a családokkal és az egyéni fejlesztési terveket készítik. Egy-egy foglalkozás úgy épült fel általában, hogy a mentorok által meghatározott sorrendben elvégeztük a feladatokat, majd a tanulást a számítógép-kupon felhasználásával vagy társasozással zártuk. Persze volt közben sok beszélgetés, reflektálás, de nem mindig volt egy szép íve a foglalkozásnak. Azt is láttuk, hogy egyes gyerekeknél kicsit kezdjük elveszíteni a motivációt vagy nem találjuk meg a hozzá vezető utat vagy egyszerűen még olyan kicsi a gyerek, hogy simán beleférne egy-két mozgásos gyakorlat is a foglalkozásba. És közben azt is tapasztaltuk, hogy van olyan gyerekünk, aki a vegyes, tematikus foglalkozásokon szárnyal, tanul és motivált. Szóval döntöttünk, összehívtunk egy maratoni megbeszélést és közösen igyekeztünk kitalálni egy új, működő képes rendszert, ahol mindenki megtalálhatja a helyét, valamint mind a 34 tanulni járó gyerekünk elmúlt félévét átbeszéltük és kitűztük az elkövetkezendő időszakra a fejlesztési célokat.

A gyerekek foglalkozásterveit két csoportba osztottuk. Kiválasztottuk azokat a gyerekeket, akiknek nagyjából ugyanolyan foglalkozásokat szeretnénk, mint eddig, tehát szövegértés, matek vagy idegen nyelv feladatlapokat kapnának, de közben megterveznénk azt, hogy hogyan hangolódjunk rá egy-egy foglalkozásra, a végét hogyan zárjuk le és a társasok előre kiválasztásának is fontos szerepe lenne. Persze náluk is szempont a motiváció fenntartása és a szükségekre való reakció, szóval a szövegek kiválasztásában és feladatok készítésében mindig az adott gyerekre gondolnánk.

sima

A másik csoportba tartoznának például azok a gyerekek, akiknek a motivációját szeretnénk megnyerni vagy megtartani. Náluk úgy nevezett vegyes foglalkozásokat készítenénk. Ez abban különbözik a többi gyerekétől, hogy náluk általában egy-egy téma köré szeretnénk építeni a foglalkozást, ahol a nem kedvelt tevékenységek, tantárgyak jobban elbújhatnak egy-egy mozgásos feladat, egy-egy netes keresés mögé vagy például ékszerválasztás közé. Emellett olyan gyerekeknek is vegyes feladatlapokkal készülünk, akiknél nem érezzük szükségesnek a tantárgyi bontást. Az ilyen foglalkozásterv elkészítése jóval több munkával jár. Míg a feladatlapos gyerekeinknél a munkacsoportok végzik a munkát vagy korábbi feladatokat használunk fel és a mentor feladata annyi, hogy eldöntse a feladatlapok sorrendjét és keretet adjon a foglalkozásnak, úgy itt a gyerekekért felelősnek kell a tematikába rendezni a feladatokat, persze a munkacsoportok  itt is segítenek, ahogy tudnak. Pont ezért itt minden gyerek mellé két embert jelöltünk ki, a gyerek családmentorát és egy önkéntesmentort. Ezentúl azt szeretnénk, ha ők párban, minél jobban kommunikálva, a gyerekek fejlesztési céljait szem előtt tartva készülnének egy-egy gyerekre vegyes típusú foglalkozástervekkel.

vegyes

Egy foglalkozásterv készítése során persze arra is figyelnünk kell majd, hogy olyan legyen az a foglalkozás, ami Skype-on is használható, ha éppen a héten ő a soros. Továbbá azt is figyelembe kell venni, hogy lehet duplázni, sőt triplázni is fog jönni valaki, úgyhogy akkor a többi alkalmat is végig kell gondolnunk. Hogy picit segítsünk saját magunkon elkezdtük a már meglévő ráhangolódó, lezáró és nem szorosan tantárgyhoz köthető, de fejlesztő eszközeinket, játékainkat összegyűjteni egy listába, hogy könnyebb legyen a választásunk a foglalkozástervek készítésekor, de ezt is folyamatosan igyekszünk bővíteni, új dolgokat találni és készíteni.

Még nem teljesen állt össze a fejünkben minden, de a héten elindult egy-két gyereknél a vegyes típusú, valamint a szervezettebb, de továbbra is feladatlapok köré épülő foglalkozás. Már némely helyen látjuk a bukkanókat, de folyamatosan igyekszünk ezeket megbeszélni, megoldást találni rá és bízunk benne, hogy ha belemelegedünk, akkor ki fog sülni ebből valami jobb, mint ami eddig volt.16990280_1433086813382941_2025891462_o

Hozzászólások

hozzászólás

Címke:
Kategória: Bejegyzés
0 hozzászólás “Változások
1 Ping/visszakövetés számára "Változások"
  1. […] héten írtunk arról, hogy kicsit újragondoltuk a rendszerünket, mert szerettük volna, ha még egyénibb, még […]