Foglalkozáselemek

Előző héten írtunk arról, hogy kicsit újragondoltuk a rendszerünket, mert szerettük volna, ha még egyénibb, még inkább a gyerekeknek szóló feladatlapok és foglalkozástervek készülnek. Most arra gondoltunk, összeszedjük, milyen elemekből épül fel ebben a rendszerben egy tanodai alkalom.

Ráhangolódás
Az hogy ki hogyan, milyen passzban, milyen hangulatban érkezik meg a tanodába, rengeteg mindentől függ, és alapvetően meghatározza azt, hogy milyen lesz a tanulás. Ezért nagyon fontos kérdés, hogy kinél hogyan építünk erre, hogyan tudjuk elérni, hogy ne csak testben érkezzen meg az adott foglalkozásra. Csomó élményt hoznak például a gyerekek a suliból, otthonról, a szünetekből, az itteni sztorik – egy részük legalábbis – általában már a tanodába vezető úton előjön. Tulajdonképpen ezzel a spontán beszélgetéssel kezdődik a ráhangolódás, ami aztán sokféleképpen folytatódhat. Szeretjük, ha úgy indul, hogy társasozunk egyet vagy valami rövid projektfeladatot megcsinálunk közösen, és csak ezután válunk szét pedagógus-gyerek párokra. Az egyéni részben ezután még mindig nem vágunk bele egyből a tanulásba, hanem a gyerekekkel kapcsolatos fejlesztési céljainknak megfelelően folytatjuk a ráhangolódást. Van, hogy az érzelmek felismerését, saját érzelmeinek, aktuális hangulatának megfogalmazását szeretnénk gyakorolni valamelyik gyerekkel, ehhez használunk például emotikonokat vagy a tematikához illeszkedő arcokat (például malacfejeket), cuppancsokat, Kinder figurákat, a Mit érzek most szívet és a hangulatkereket.

17036042_1438591782832444_949750113_o

17036234_1438598542831768_1552857431_o

Van, hogy valamilyen képet – például egy néhány évvel ezelőtti fotót – vagy videót nézünk meg, és arról beszélgetünk. Vagy megfigyeljük az időjárást, és beállítjuk az időjáráskeréken vagy kirakjuk az időjáráskavicsokból. Szeretnénk a naptárral, a napokkal, névnapokkal is jobban megismerkedni, ezért előfordul, hogy valamilyen ehhez kapcsolódó feladattal kezdünk. Ezeken túl még rengeteg mindent ki akarunk próbálni, ezen az oldalon például irtó hasznos angol nyelvű eszközöket találtunk nemcsak a ráhangolódáshoz, de a következő foglalkozáselemekhez is.

17016277_1438591966165759_1233824754_o

Feladatlapok
Ezután jön csak a tanulósabb rész – persze valójában már ez is tanulás volt. Többnyire online feladatlapok mentén zajlik ez a szakasz, hogy hogyan, arról a tanulástámogatás fül alatt kicsit részletesebben írunk.

Átvezető és kiegészítő játékok, feladatok
A feladatlapok elé vagy mögé szoktunk olyan különböző átvezető vagy kiegészítő feladatokat, eszközöket beiktatni, amik kicsit játékosabbak, izgalmasabbak, picit a lazításra szolgálnak. Készítettünk például erre a célra digitális kompetencia fejlesztő feladatokat, aminek során a kedvenc filmről, híres emberekről vagy akár a világunkról lehetett képeket, információkat, érdekességeket keresgetni. De erre a célra használjuk sokszor a Logico Primo, Logico Piccolo és LÜK készségfejlesztő játékokat is, vagy különböző izgalmas kódok, képrejtvények és helyesírási bűncselekmények nyomába eredhetünk egy-egy átvezető feladat segítségével. Egyik legújabb találatunk a kvízkészítés. A gyerekek egy őket érdeklő témában készíthetnek egy kvízt, amik egy gyűjteménybe kerülnek, a gyűjteményből pedig bárki választhat, hogy inkább Spongyabob érdekelné jobban vagy netalántán Violetta kvízben mérné meg a tudását.

17036562_1438576249500664_494844223_o

Lezárás
Hogy a foglalkozásnak keretet adjunk és egy kis önreflexiót is gyakoroljunk, különböző skálákkal, értékelő eszközökkel zárjuk le a foglalkozást. Ezeknek a lényege részben az, hogy a gyerekek kifejezhessék tetszésüket vagy nem tetszésüket a téma, a feladatlap, a foglalkozás iránt, másrészt hogy egy kicsit értékeljék önmagukat: mi ment jól, mi nem ment jól, mit kéne még gyakorolni. Nem csak a gyerekeknek, de általában az önkéntesnek is értékelni kell ugyanazon az eszközön a gyereket, indokolva a döntést, átbeszélve az esetleges véleménykülönbségeket. A nagyobbakkal nem csak a teljesítményt és tetszést szoktuk megnézni, előfordul, hogy néhány mondatban vagy kulcsszavakkal az aznap tanultakat, a felmerülő kérdéseket is át kell gondolni és összefoglalni.

17036036_1438583669499922_374958181_o

A foglalkozások zárásaként ezután jöhetnek a fakultatív programok: a társasjátékozás, a számítógép-használat, a levélírás egy másik tanodásnak vagy felnőttnek, illetve jó idő esetén a trambulinozás, kerti játékok használata.

Julcsi, Tami

17091438_1438578002833822_1275717185_o

Hozzászólások

hozzászólás

Címke: ,
Kategória: Bejegyzés
0 hozzászólás “Foglalkozáselemek
1 Ping/visszakövetés számára "Foglalkozáselemek"
  1. […] természettudós volt a téma, nézzük, mi került szóba ezekkel kapcsolatban. Régebben már írtunk arról, hogy a foglalkozásterveink RJR modellben készülnek. A tanulás hatékonysága mellett […]