Társasjáték tervezés – projekthét

Márciusban is elérkezett a projekthét ideje: társasjáték tervezésére hívtuk a srácokat – ha már van egy saját Kiwink. Mivel csütörtök-péntek nem volt iskola, több alkalmas, elmélyülésre is lehetőséget biztosító tevékenységgel készülhettünk. Az volt az elképzelés, hogy szerdán az ovisok és az elsősök egy rövidebb, zártabb formában vesznek részt a projektben, a többieket pedig csoportokba osztva két nap alatt vezetjük végig egy fejlesztési folyamaton.

28944421_1833832933308325_1828461414_o

A szerdai ovis rész, amit főpróbának tekintettünk, meglepően jól sikerült. Azt gondoltuk, hogy a társasjáték maga kevésbé lesz fontos, inkább a kézműves tevékenységekre fókuszálunk, de abszolút nyitottak voltak a játék témájáról, működéséről való közös gondolkodásra. Jó példa erre, hogy az általunk ajánlott témákat kiegészítették saját ötlettel, majd komolyan vették a szavazást is, ahol végül egy évszakos tematikájú társasjáték mellett döntöttek. Ezután a közös tanulási élményeinkből kiindulva a mechanizmusban az évszakban megfelelő öltöztetés jelent meg, egy négy részre osztott tábla mellett és úgy döntöttek, hogy majd bárhová lehessen lépni. A makettel nem készültünk el – bár serényen gyártották a ruhaneműket, rajzolták a táblát -, jövő héten folytatjuk, így a tesztek és szabályfinomítások is hátra vannak még. Örültünk, hogy a vártnál jobban behúzta őket a feladat.

28945170_1833834606641491_1821560776_o

29243443_1833832733308345_257607672_o

Sajnos a három elsős közül csak egy fiú jött el, így vele nem kezdtünk bele a tervezésbe, inkább besoroltuk a nagyokhoz, akikkel egy rövid, online kérdőív kitöltésével vágtunk bele a munkába. A cél az volt, hogy elmondjuk mi is lesz ez, kicsit hangolódjanak rá, mi pedig jussunk információkhoz, amik alapján létre tudunk hozni olyan csoportokat (is), amik spontán nem szoktak létrejönni. Fogtuk hát a mobilnetünket és pár tabletet, hogy buszmegállókban – mert kettő is van ám Toldon! – és árokpartokon, és házakban, szóval mindenfelé kikérdezzük a gyerekeket a kedvenc játékukról, hogy a téma vagy a mechanizmus fontosabb e nekik (egyébként az utóbbi), hogy milyen típusú és milyen témájú játék tervezésében vennének részt szívesen. Az utóbbi két kérdésre adott válaszok alapján hoztunk létre hat csoportot, melyből aztán négy lett csütörtök-péntekre. (Teljesen érthető módon sokaknak a bicikli, a foci vagy egyszerűen csak a pihenés vonzóbb volt az iskolai szünetben, és ez nálunk tökéletesen bele is fér.)

Mielőtt bemutatnánk a műveket azért egy rövid dicsekvés még idefér. Szuper volt olvasni, hogy minőségi lista állt össze a kedvenc játékok kapcsán. Sokszínű és modern lista, ami csak a jéghegy csúcsa, hiszen ezek a kedvencek, nem minden, amit ismernek, szeretnek. Íme: Brain Box – Az első képeim, Chocolate Fix, Clubs, Csótánysaláta, Dixit, Fünf Gurken, Halfogócska, Hick Hack, Jungle Speed, Kalaha, Ki nevet a végén? (oké, kakukktojás), Leo, Pylos, Skull, Splendor, Tichu, Tor, Ubongo – A kártyajáték.

Szóval nem jött el mindenki, viszont azok, akik jelen voltak, egyértelműen bevonódtak. Az első nap beszélgetősebb, gondolkodósabb, tervezgetősebb szakaszait is jól bírták és bőszen ötleteltek nagyjából egy órán keresztül, ami azért elég nagy dolog. Az első nap az volt a cél, hogy a csoportok egyezzenek meg a témában, a játék jellemzőiben és legyen pár ötletük a működést illetően. Ezt négyből három csapat bőven teljesítette, és a negyediknek is akadt ötlete, igazából több is, de az összefésülés sehogy sem sikerült.

28942231_1833832979974987_615136344_o

28942404_1833832663308352_999958033_o

A pénteki napot úgy terveztük, hogy a makettkészítés megkezdésével indítunk és közben fejlesztjük tovább az ötleteket. Fontosnak gondoltuk, hogy megjelenjenek a kézzel fogható produktumok és ez jó döntésnek bizonyult. Tulajdonképpen egy kézművesszakkörbe oltott játékfejlesztés folyt, többnyire elég jó hangulatban. Egy játék elkészült, egy szépen fejlődött, egynek a makettjével haladtunk jól, és egyre még jó sok fejlesztés vár, de úgy tűnik, hogy nyitottak rá a csapatok, a tavaszi szünet pedig remek alkalom lesz erre, az i-re a pont pedig a játékbemutató lesz a tábor végén, amit izgatottan várunk.

28945179_1833834499974835_1564254012_o

28938821_1833834593308159_1962585370_o

28944944_1833833273308291_1163874002_o

28943456_1833833416641610_838357046_o

Az ovis játékról már szóltunk. Azon kívül lesz egy nyomozós játékunk, ahol egy történet darabkáit (nyomok, pletykák) kell összegyűjteni egymástól és rá kell jönni, hogy ki a gyilkos (a szerepeket a játék elején húzzuk). A szerepkártyák elkészültek, a táblát is megtervezték, már csak díszíteni kell, és egy történet megírása is elég jól áll, persze majd kell több. Ennél a csapatnál egyébként egy elég nehéz logikai gond is adódott a mechanizmusban, amin nagyon nehezen tudtunk túllépni, de szuper tapasztalat volt, hogy ez a gondolkodás, nyűglődés sem vette el a kedvüket és szépen haladtak azokkal az elemekkel, amik rendben voltak. Szóval itt lesz még fejlesztési és gyártási feladat is, de közel az eredmény.

Készül egy olyan társas is, amiben egy felelsz vagy mersz elem a legbiztosabb pont, illetve az, hogy híres emberek közül húzunk szerepkártyákat, akikkel kapcsolatban fel kell ismernünk állításokat, amiket igyekeztünk kellően nehézre összeválogatni. Egyelőre itt tartunk, érezhetően hiányzik valami szikra, ami továbblendíti a csapatot, de úgy láttuk, hogy motiváltak ennek megtalálására.

A második napon megfelelő létszám hiányában a Babysztárok című társas mechanizmusával nem haladtunk, de az előző napon véglegesített elemekkel elkészültünk, így a következő alkalommal főleg  a szabályok letisztázásával lesz majd dolgunk.

Végül pedig a Villám Sport, amit sikerült befejezni, hiszen még logó és doboz is készült hozzá. Egy páros partijátékról van szó – amilyet egyébként nem ismernek, így külön fantasztikus, hogy kitalálták -, ahol sportokat kell elmutogatnia a pár egyik tagjának, míg a másik elemekből ki kell, hogy rakja azt. De nem akárhogyan, hiszen a kártyáknak megfelelően, így a mutogató félnek még ebben is kell segítenie. Tesztre nem maradt idő, de itt már tényleg csak ez van hátra, illetve a szabály leírása.
28938478_1833833109974974_866727739_oA társasok témája és működése kellemes meglepetés, hiszen el tudtak rugaszkodni saját preferenciájuktól, hogy konszenzusra jussanak a csoportok, a mechanizmusokról való ötletelés során pedig visszaköszönt, hogy milyen sok játékot ismernek akár már az alsósok is, és elég ügyesen kísérletezgettek ezek vegyítésével. Összességében tehát nekünk is jó élmény volt a projekt, élveztük a tartalmas, átlagnál hosszabb, közös, kiscsoportos munkákat, reméljük a játékok kipróbálása során azok is bevonódnak, akiket most nem tudtunk elcsábítani a tanodába.

Hozzászólások

hozzászólás

Címke: ,
Kategória: Bejegyzés