Felelősségünk

(Tulajdonképpen mindenhol, ahol huzamosabb ideig laktam, ahol iskolákba jártam nyert az ellenzék. Ehhez a jelenlegi lakóhelyemen van csak közöm – mivel szavaztam-, a többi legfeljebb arról a közegről mond valamit, ami leginkább körülöttem van. A Facebookon mesterségesen létrehozott buborék – gyűlölködésben partner egykori ismerősök letiltása – más lapra tartozik, de hozzájárul a csalódottsághoz és értetlenséghez. Aztán megnéztem azt is, hogy abban a térségben, ahol hetedik éve dolgozom, ahol a legnagyobb problémákat tapasztalom, ott 56%-kal nyert a Fidesz, a Jobbik 30%, az MSZP-Párbeszéd 10% alatt maradt, a többit engedjük el. Ha közelebb megyek, akkor azt látni, hogy Toldon 78% húzott a Fideszre, egy egyébként alacsony, 43,35%-os részvétel mellett. És ezek új szempontokat hoztak be, segítve túllépni az akkor most menjünk el innen? dilemmán. És innentől érthető is, hogy mit keres ez a bejegyzés ezen a blogon.)

Elővettem a Tanodasztenderdet, mert bár nem vagyunk pályázatos tanoda, így nem szabályoz minket a dokumentum, de a TanodaPlatform tagjaiként hozzájárultunk a szakmaiságához, így sok szinten tudunk kapcsolódni hozzá. A 4.5-ös pont a Társadalmi integráció elősegítése, melyen belül nem kötelező elemként megtalálható az Állampolgári ismeretek fejlesztése, aktív állampolgársággal kapcsolatos programelemek (Demokráciára nevelés, Vitakultúra fejlesztése). Szóval nem maradt ki, de nézzük meg a valóságot. Főleg a miénket.

Disputa klub van, bár épp nem pörög 100%-on, nyáron terveztük, hogy csinálunk tanoda önkormányzatot, de nem tudott még megvalósulni, és ennyi. (Sok tanoda munkájával találkozom mostanában és nem az a jellemző, hogy ez legfontosabb téma, sőt, nagyon ritkán, szinte sosem került elő.) Persze beszélgetések során, a feladatlapok témái mentén sok minden előjön, de ennél azért lehetne tervezettebben is foglalkozni a területtel. Most látszik igazán jól, hogy miért. Vagy inkább érdemes úgy fogalmazni, hogy most látom igazán.

Bár a tanoda közvetlen célcsoportja jelenleg nem szavazhat, hiszen gyerekek, de vannak páran, akik sokat jártak hozzánk és közben már felnőttek, de ennél is fontosabb, hogy azt állítjuk a tanodáról, hogy a közösségbe ágyazottan működik, tehát a családra, a környezetre is hat. Ehhez képest látunk egy alacsony részvételt és egy olyan rendszer megerősítését, melyről minden szakmaiságunkkal azt gondoljuk, hogy rossz nekik. Szóval valami nem működik. És most nem arról van szó, hogy meg kellett volna győznünk a falubelieket a kormányváltás, de legalábbis a kétharmad elkerülésének fontosságáról. Semmi ilyesmit nem szeretnék a jövőben sem.

Amikor arról kérdeznek, hogy mi a tanodánk célja, mit szeretnénk elérni, mikor leszünk elégedettek, akkor jellemzően azt válaszolom, hogy annak örülnék – szándékos az E/1 -, ha a srácok képesek lennének sok mindent végiggondolni, látnának több lehetőséget az életük kapcsán, és ezek közül ki tudnák választani azt, ami nekik megfelel. Szóval nem azt mondom, hogy szakma, érettségi, egyetem, mert ez másodlagos. Azt szeretném látni, hogy dönt, mert képes rá, és nem sodródik vagy süpped. És vannak olyan jelek, amik azt mutatják, hogy mozdulunk ebbe az irányba, de az jól látszik, hogy rengeteg még a feladat.

Sajnos nálunk is letarolt mindent a propaganda. A 2016-os népszavazás plakátjainak értelmezése során többen arról beszéltek, hogy október másodikán jönnek a migránsok. Akik egyébként valamiféle mumus szerepbe kerültek, egymást ijesztegették velük a gyerekek. Szitokszó lett. Nem hiszem, hogy magyarázni kell, miért is fontos nekik, hogy migránsozhassanak. És migránsoznak is. Kendő, sál fel, gonosz nézés stb. Akár egy foglalkozásokról szóló Amerikából jöttem… játék során is el lehet mutogatni őket, hiszen ez egy hivatás(?). És ilyenkor lehet beszélni velük, ki lehet őket zökkenteni, de nem sokáig, mert nem fogjuk végig a kezüket, ahogy a plakátok, a tévé és az internet.

És persze ott a közmunka, ami pénzt jelent. Nem tűnik soknak, pedig az. Hogy nem jó irány? Hogy tulajdonképpen kontraproduktív? Nem fontos, mert ha nincs, akkor kevesebb a pénz. Ez az, amit könnyű érteni.

Szóval beengedik a migránsokat, terroristákat és még a közmunkát is elveszik. Ki akarná ezt? Ennél összetettebb üzenetek megértéséhez – és eleve nem jutott el sok felénk -, a propaganda kikerüléséhez, más források kereséséhez kell motiváció, kellenek bizonyos képességek, megfelelő attitűd. És ezeknek csak egy részével foglalkoztunk ez elmúlt időszakban – olvasási motiváció- és szövegértés-fejlesztés -, de most kaptunk egy jelzést, hogy ennél több kell. Sokkal.

Egy független, civil tanodaként a következő időszakban még több feladatunk lesz, de felelősséget elsősorban a saját gyerekeinkért tudunk vállalni. Az eddiginél viszont jobb munkát kell végeznünk, hiszen egyre többen fognak olyan helyzetbe kerülni, hogy döntsenek a sorsukról iskolaválasztásnál, munkábaállásnál, családalapításnál, választásnál. És nagyon szeretném, ha legközelebb, amikor hülyének akarják nézni őket, akkor legyen erre válaszuk. Sokféle választ el tudok képzelni, de fontos, hogy válasz legyen. És az övék.

gyerek_zold_fekete_20cm

Hozzászólások

hozzászólás

Kategória: Bejegyzés