Nyári kísérletsorozatunk egyik állomása a Magneto nevet kapta, ahol különböző mágnesességgel összefüggő kísérleteket próbálhattak ki a gyerekek.
1. kísérlet – Mi mágneses? Mi nem az?
Eszközök: mágneses és nem mágneses tárgyak (pl. gemkapocs, kanál, szög, fésű, vonalzó), egy mágnes, tárgylista, amit a gyerekek megkapnak
Feladat menete: sorra vesszük a tárgyakat, (egymáshoz illesztem ezt a mágnest és a fésűt, ha elengedem a fésűt, mi fog történni? vonzza a mágnes/nem? ki szavaz erre? ki arra?) miután a gyerekek döntöttek és felírták a lapra, hogy mi fog szerintük történni, szavaztak, kipróbáljuk, hogy mi is történik.
Kiegészítés: lehet ugyanolyan tárgyból többfélét (alumínium, acél kanál), vagy többféle anyagból készült tárgyakat (pl. fémkilincs fafoglalattal) felhasználni és megnézni, mi történik.
2. kísérlet – Vizes-mézes mágnesezés
Eszközök: három pohár, víz, (ét)olaj, méz, gemkapocs, nem túl erős mágnes
Kísérlet menete: az első pohárba vizet, a másodikba olajat, a harmadikba mézet töltünk, mindhárom pohárba teszünk gemkapcsokat – a gyerekeket megszavaztatjuk, mi fog történni, ha a mágnessel a pohár falához közelítünk, majd mindhárom esetben próbát teszünk.
Tapasztalat: a gémkapcsokat a pohár falán keresztül vonzza a mágnes, a vízben gyorsan, az olajban és a mézben egyre lassabban közelednek.
Magyarázat: a folyadék minősége nincs hatással a mágnesességre, ám a sűrűség meghatározza, milyen könnyen tudnak benne haladni a gémkapcsok.
3. kísérlet – Mágnes a tenyéren
Eszközök: sok gemkapocs, erős mágnes
Kísérlet menete: a mágnest a kézfejünkre helyezzük, majd lefordított tenyérrel belenyúlunk a gemkapcsok közé. A kezünket kivéve azt látjuk, hogy a kézfejünkön lévő mágnes a tenyéren keresztül is vonzza a gemkapcsokat, minél erősebb, annál többet.
Magyarázat: a mágnesesség ez esetben is a mágnes erejétől függ, kezünk nem befolyásolja a vonzást.