
A mesterséges intelligencia (MI) alkalmazásának úttörő szerepét láthatjuk a közelmúltban a brit kormány által végzett nyilvános konzultációk során, melyek célja a nem sebészeti kozmetikai eljárások szabályozása volt. A skóciai kormányzati konzultáció keretében egy új MI eszközt, amelyet „Consult”-nak neveztek el, használtak a botoxra és ajakfeltöltőkre vonatkozó vélemények feldolgozására. Ez volt az első ilyen jellegű használat az Egyesült Királyságban, és a kormányzati tisztviselők szerint a tesztjei során az MI eszköz eredményei „szinte azonosak” voltak azokkal az eredményekkel, amelyeket emberi szakértők nyújtottak ugyanebben a feladatban.
A „Consult” eszköz célja, hogy megkönnyítse a közigazgatási munkát, lehetővé téve a civil szolgálati alkalmazottak számára, hogy elkerüljék az időigényes feladatokat, és ezzel akár 20 millió fontot is megtakarítsanak az adófizetők pénzéből. A „Consult” egyike annak a tervezett kormányzati MI-alapú eszközök sorozatának, amelyeket összességében „Humphrey”-nek neveztek el, Sir Humphrey Appleby, a klasszikus 1980-as évekbeli „Igen, miniszter” című szituációs komédia ügyes főtisztviselője után. A sorozat gyakran bírálta a kormányzati bürokráciát, így az elnevezés nem véletlen.
A teszt során a mesterséges intelligencia körülbelül 2000 választ vizsgált, de a nyilvános konzultációk általában sokkal nagyobb számú, akár tízezres nagyságrendű válaszokat is generálhatnak. Az MI képes volt azonosítani a válaszokban megjelenő témákat, és ennek megfelelően számlálta és katalogizálta azokat. A kormány szakértői a folyamat mindkét szakaszában ellenőrizték a gép munkáját, így biztosítva, hogy a végeredmények megbízhatóak legyenek.
Peter Kyle technológiai miniszter hangsúlyozta, hogy a teszt kezdeti sikerei miatt a „Consult” eszközt hamarosan szélesebb körben alkalmazni fogják a kormányzati munkában. A miniszter szerint a „Humphrey” elnevezésű projekt célja, hogy csökkentse a kormányzás költségeit, és megkönnyítse a fontos kérdésekről érkező szakértői és közvéleményi vélemények átfogó gyűjtését és áttekintését. A kormányzat reményei szerint a mesterséges intelligencia széles körű alkalmazásával akár 45 milliárd fontot is meg tudnak takarítani a közszolgáltatásokban.
Jelenleg a „Consult” eszköz tesztelési fázisban van, és további értékelések várnak rá, mielőtt szélesebb körű bevezetéséről döntenének. A kormányzat hangsúlyozta, hogy a rendszer működése során mindig lesznek „emberek a folyamatban”, akik ellenőrzik a MI munkáját. Az MI rendszerekkel kapcsolatban azonban több aggodalom is felmerült. Az egyik ezek közül, hogy a mesterséges intelligencia néha megbízhatatlan információkat generálhat, ami a „hallucináció” néven ismert jelenséghez vezet. Mivel a „Consult” kifejezetten egy viszonylag korlátozott feladatot végez, a kormánytisztviselők szerint a hallucinációs problémák nem jelentenek majd jelentős gondot.
A „Consult” eszközt úgy alakították ki, hogy minimalizálja a torzítást is, amely gyakran előfordul az emberi adatokból tanuló MI rendszereknél. Azok a szakértők, akik a „Consult”-tal dolgoztak, egyetértenek abban, hogy az eszköz csökkentette a torzítást azáltal, hogy megszüntette az egyéni elemzők lehetőségét, hogy saját előítéleteiket kivetítsék a válaszokra. A teszt során azt is ellenőrizték, hogy az MI képes-e kezelni a helyesírási hibákat és egyéb elírásokat tartalmazó nyelvezetet. Jelenleg azonban a „Consult” csak angol nyelven működik, így az Egyesült Királyságban beszélt más nyelveken, például walesiül érkező válaszokat először le kell fordítani angolra.