
A Tesco, az Egyesült Királyság legnagyobb szupermarketlánca, nyilvánosan elnézést kért ügyfeleitől, miután informatikai problémák miatt sok vásárló nem tudta módosítani online rendeléseit, illetve nem fértek hozzá digitális Clubcardjaikhoz. A pénteki nap folyamán, különösen délután, számos felhasználó panaszkodott a közösségi médiában a Tesco weboldalán és mobilalkalmazásában tapasztalt zavarokra. A Tesco szóvivője a BBC-nek elmondta, hogy a problémát egy szoftverhiba okozta, melyet sikerült helyreállítani. Hangzatosan kérték az ügyfelek elnézését a kellemetlenségekért.
Az online vásárlók többsége a közösségi média platformjain kezdett el megosztani tapasztalataikat, és sokan jelezték, hogy nem tudják módosítani megrendeléseiket, ami különösen frusztráló lehetett azok számára, akik az utolsó pillanatban szerettek volna változtatni a vásárlásaikon. A Tesco hivatalos fiókja az X közösségi médiaplatformon válaszolt egy felhasználónak, jelezve, hogy „pillanatnyilag szakaszos rendszerproblémákkal küzdenek, amelyeken az informatikai csapat keményen dolgozik”.
A Downdetector nevű rendszerleállás-figyelő oldal adatai szerint a Tesco weboldalával és alkalmazásával kapcsolatos problémák bejelentései a brit nyári időszámítás szerint délután kettő után ugrásszerűen megnőttek. A jelentések számának csökkenése körülbelül két órával később kezdődött, ami arra utal, hogy a problémák fokozatosan csökkentek, ahogy a Tesco informatikai csapata dolgozott a megoldáson. A Tesco Clubcard hűségprogramja, amely több mint 20 millió tagot számlál, 2024 elején jelentette be, hogy kedvezményeket kínál a vásárlóknak mind az üzletekben, mind online.
Több felhasználó arról számolt be, hogy négy órán keresztül küzdöttek az alkalmazás és a weboldal használatával, és a Tesco válaszaikban jelezték, hogy technikai problémákkal küzdenek, és arra kérték őket, hogy próbálkozzanak újra később. Mások arról számoltak be, hogy nem tudták megnyitni Clubcardjukat a Tesco alkalmazásban, így nem tudtak pontokat gyűjteni vagy kuponokat felhasználni vásárlásaik során. A Tesco nehézségei különösen figyelemre méltóak, hiszen nemrégiben a Marks and Spencer (M&S) és a Co-op is hasonló problémákkal küzdött, amelyek esetében kiber támadások álltak a háttérben. A Tesco esetében azonban nincs arra utaló jel, hogy a problémákat hackerek okozták volna.
A Tesco már áprilisban is küzdött a szolgáltatásainak helyreállításával, miután egy kiber támadás érte a vállalatot. Graham Rutherford, egy üzlettulajdonos, megjegyezte, hogy a valóság elérte őket, és hogy a helyzet hamarosan odáig fajulhat, hogy az üzletek bezárásra és lebontásra kerülnek. A Tesco a közelmúltban jelezte, hogy nem képes teljes mértékben felszívni a tarifák nyomását, még a bejelentett csökkentett szinteken sem. Az üzletek, amelyek valaha a Debenhams márkát képviselték, mostanra már szinte teljesen eltűntek a városközpontokból, és sokan kíváncsiak, hogy mi marad meg ezekből a régi boltjaikból.
A CI Coop megerősítette, hogy a szigetlakók adatai nem sérültek a legutóbbi adatvédelmi incidens következtében, azonban a Tesco esetében a helyzet sokkal komplikáltabb. Az elmúlt időszak eseményei arra figyelmeztetnek, hogy a digitális szolgáltatásokra való támaszkodás növekedésével párhuzamosan a kiberbiztonság fontossága is egyre inkább felértékelődik. Az ügyfelek türelme és megértése elengedhetetlen ebben az időszakban, amikor a vállalatoknak nemcsak a szolgáltatásaik minőségét, hanem a biztonságukat is fenntartaniuk kell.