
A Tesco, az Egyesült Királyság legnagyobb élelmiszerlánca, nemrégiben nyilvánosan elnézést kért, miután informatikai problémák miatt sok vásárló nem tudta módosítani online rendeléseit, illetve hozzáférni a digitális Clubcard-hoz. A pénteki nap folyamán a vállalat weboldala és mobilalkalmazása körüli zűrzavarok miatt számos panasz érkezett a közösségi médiában. A Tesco szóvivője a BBC-nek elmondta, hogy sikerült megoldaniuk egy szoftverproblémát, amely átmenetileg befolyásolta a weboldalon és az alkalmazásban vásárló ügyfelek élményét. „Sajnáljuk a kellemetlenséget” – tette hozzá.
A vásárlók a közösségi médiában különböző problémákról számoltak be, többek között arról, hogy nem tudták végrehajtani a módosításokat online rendeléseikben. A Tesco hivatalos X fiókján is reagáltak egy felhasználóra, jelezve, hogy „pillanatnyilag megszakított rendszerproblémákkal küzdenek, amelyeken az IT csapat jelenleg is dolgozik”. A Downdetector, egy szolgáltatáskimutató weboldal, azt mutatta, hogy 14:00 BST után drámai módon megugrott a Tesco weboldalával és alkalmazásával kapcsolatos problémák bejelentése. Két órával később a bejelentett problémák száma csökkenni kezdett.
A Tesco Clubcard hűségprogramja, mely lehetőséget nyújt a vásárlóknak, hogy kedvezményeket kapjanak a boltban és online is, 2024 elején több mint 20 millió tagot számlált. Az egyik közösségi média felhasználó azt írta az X-en, hogy körülbelül négy órája tapasztal problémákat a Tesco alkalmazásával és weboldalával kapcsolatban. A Tesco válaszában közölte, hogy a szolgáltatások „technikai problémákkal” küzdenek, és arra kérte az ügyfelet, hogy „próbálkozzon később”. Mások arról számoltak be, hogy nem tudták megnyitni a Clubcard-ot a Tesco alkalmazásban, hogy pontokat gyűjthessenek vagy kuponokat használhassanak vásárlás során.
A Tesco problémái mellett más nagy kiskereskedők, mint a Marks and Spencer (M&S) és a Co-op, szintén jelentős zűrzavart tapasztaltak az utóbbi hetekben, ami esetükben kibertámadásoknak volt betudható. Jelenleg azonban nincs arra utaló jel, hogy a Tesco problémái hackertevékenység következményei lennének. A vállalat már áprilisban is nehezen tudta helyreállítani szolgáltatásait egy kibertámadás után, ami tovább súlyosbította a helyzetet.
Graham Rutherford, egy bolt tulajdonosa, elmondta, hogy „a valóság ránk köszöntött – hamarosan bezárják és lebontják” az üzletüket. A Tesco hangsúlyozta, hogy nem képes minden nyomást elviselni a tarifák miatt, még a bejelentett csökkentett szinteken sem. Az informatikai problémák és a kibertámadások okozta zűrzavarok mellett a Tesco folyamatosan próbálja helyreállítani szolgáltatásait, hogy visszatérhessen a normális működéshez.
A Tesco helyzete rávilágít a kiskereskedelmi szektor jelenlegi kihívásaira, ahol a technológiai problémák és a kibertámadások egyre nagyobb hatással vannak a vállalatok működésére. Az ügyfelek tapasztalata és elégedettsége kulcsfontosságú, hiszen a hűségprogramok és az online vásárlás iránti kereslet folyamatosan növekszik. A Tesco, mint piacvezető, számára létfontosságú, hogy gyorsan reagáljon a felmerülő problémákra, és biztosítsa a vásárlók számára a zökkenőmentes szolgáltatást. Az elkövetkező időszakban a vállalatnak érdemes lesz figyelnie a technológiai fejlesztésekre és a kiberbiztonságra, hogy elkerülje a hasonló helyzeteket a jövőben.