
Az Egyesült Államok és az Egyesült Királyság közötti új kereskedelmi megállapodás keretében az USA beleegyezett abba, hogy csökkenti az import vámokat egy meghatározott számú brit autóra, valamint lehetővé teszi bizonyos acél- és alumíniumtermékek vámmentes behozatalát az országba. Ez a bejelentés jelentős megkönnyebbülést jelent a brit ipar számára, mivel enyhíti azokat az új vámokat, amelyeket Donald Trump elnök a Fehér Házba való visszatérése óta, januárban vezetett be. Azonban a megállapodás mellett továbbra is érvényben marad a 10%-os vám a brit termékek túlnyomó többségére. Bár a két ország vezetői a megállapodást jelentősnek nevezték, elemzők rámutattak, hogy a kereskedelmi feltételek alapvető megváltoztatására nem került sor a Trump által idén bevezetett változásokhoz képest.
A csütörtöki napon nem írtak alá hivatalos megállapodást, és a két kormány bejelentései részletekben szegények voltak. Sir Keir Starmer, a munkáspárt vezetője a Jaguar Land Rover gyárában, a West Midlandsben nyilatkozott, és a megállapodást „fantasztikus platformnak” nevezte. Kiemelte, hogy ez a történelmi megállapodás a brit üzleti szférát és munkavállalókat segíti elő, megvédve ezzel több ezer brit munkahelyet kulcsfontosságú ágazatokban, például az autógyártásban és az acéliparban. Starmer hangsúlyozta, hogy az Egyesült Királyságnak nincs nagyobb szövetségese, mint az Egyesült Államok.
Donald Trump a Fehér Házban „nagyszerű üzletnek” nevezte a megállapodást, és elutasította azokat a kritikákat, amelyek szerint eltúlzottan hangsúlyozza annak fontosságát. „Ez egy maximálisan kihasznált megállapodás, amelyet tovább fogunk bővíteni” – mondta Trump. A két fél egyetértett abban, hogy az USA csökkenti az autókra kivetett importvámot, amelyet Trump egy hónappal ezelőtt 25%-ra emelt, 10%-ra 100 ezer autóra évente. Ez segíteni fog a luxusautó-gyártóknak, mint a Jaguar Land Rover és a Rolls Royce, de a növekedés lehetőségeit is korlátozhatja a jövőben, mivel ez nagyjából megegyezik az Egyesült Királyság tavalyi exportjával.
Jonathan Reynolds, az üzleti szektorért felelős miniszter a BBC-nek nyilatkozva elmondta, hogy az Egyesült Királyság napokon belül elveszítheti ezer számú munkát az autógyártók körében, akik az amerikai vámok miatt nehéz helyzetbe kerültek. „Ez nagyon komoly helyzet volt” – mondta. „Ez azt jelentette volna, hogy emberek veszítik el a munkájukat, ha nem történik meg ez a áttörés.” Az acél- és alumíniumtermékekre vonatkozó vámok, amelyeket Trump korábban 25%-ra emelt, szintén csökkentésre kerültek, és a két ország megállapodott abban, hogy egy kvótát állítanak fel, ahogyan azt korábban is tették.
A két ország egyetértett abban is, hogy évente legfeljebb 13 ezer tonna marhahúst importálhatnak egymásból. Az Egyesült Államok azt nyilatkozta, hogy a változás jelentősen bővíti a brit piacra irányuló marhahús-értékesítést, amely korábban 20%-os vámot viselt és 1000 tonnára volt korlátozva. Összességében az Egyesült Államok úgy véli, hogy a megállapodás 5 milliárd dolláros (3,8 milliárd font) „lehetőséget” teremt az export számára, beleértve a 700 millió dollárt etanol és 250 millió dollárt egyéb mezőgazdasági termékek értékesítéséből.
Gareth Stace, az UK Steel igazgatója üdvözölte a megállapodást, mondván, hogy „nagy megkönnyebbülést” jelent az acélipar számára. Más üzleti csoportok azonban bizonytalanabbak voltak. Duncan Edwards, a BritishAmerican Business vezérigazgatója, amely az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok cégeit képviseli, elmondta, hogy „jobb, mint tegnap, de határozottan nem jobb, mint öt héttel ezelőtt”. Miközben a Munkáspárt képviselői dicsérték a megállapodást, az ellenzéki pártok több részletet és parlamenti ellenőrzést kértek.
Kemi Badenoch, a Konzervatív Párt vezetője kritikusan fogalmazott, mondván, hogy a megállapodás azt jelenti, hogy az Egyesült Királyság vámokat csökkent, míg az Egyesült Államokban emelték azokat. „Ez nem egy történelmi megállapodás az Egyesült Államokkal” – mondta. „Csalódást okoztak nekünk.” A Liberális Demokraták szavazást követeltek a megállapodásról a parlamentben, mondván, hogy „teljes tiszteletlenség lenne a közvélemény iránt”, ha az MP-ket megfosztanák a véleménynyilvánítás jogától.
A Brexit utáni kereskedelmi megállapodások kapcsán a brit kormány továbbra is szélesebb körű megállapodásokat keres az Egyesült Államokkal, miután sikerült csökkenteni az autókra és az acélra vonatkozó vámokat. Az Egyesült Államok elnöke, Trump többször is megjegyezte, hogy a vámok „a legfélreértettebb dolgok” az üzleti életben, és több intézkedést is kilátásba helyezett. A két ország közötti kereskedelmi viszonyok jövője továbbra is bizonytalan, és sokan figyelik, hogy a megállapodás részletei hogyan alakulnak, és milyen hatással lesznek a brit iparra.