
Az Egyesült Államok és az Egyesült Királyság között új kereskedelmi megállapodás született, amely jelentős enyhítést hoz a brit autóipar számára, valamint a acél- és alumíniumimport terén is kedvező változásokat ígér. Ennek részeként az Egyesült Államok beleegyezett, hogy csökkenti a brit autókra kivetett importadót, és lehetővé teszi bizonyos mennyiségű acél és alumínium vámmentes behozatalát. A bejelentést a két ország vezetői üdvözölték, mint a brit ipar és munkahelyek megvédésének fontos lépését, ugyanakkor a szakértők arra figyelmeztettek, hogy a megállapodás nem hoz radikális változást a kereskedelmi kapcsolatokban, különösen a Donald Trump által bevezetett új vámok fényében.
A megállapodás keretében az Egyesült Államok a brit autókra vonatkozó 25%-os vámot 10%-ra csökkenti, de ez a kedvezmény csupán évi 100,000 autóra vonatkozik. A brit luxusautó-márkák, mint a Jaguar Land Rover és a Rolls Royce számára ez kedvező hír, ugyanakkor a szakértők figyelmeztetnek, hogy hosszú távon korlátozhatja a növekedési lehetőségeket, hiszen ez a mennyiség nagyjából megegyezik az Egyesült Királyság tavalyi exportjával. Jonathan Reynolds, az Egyesült Királyság üzleti minisztere hangsúlyozta, hogy a brit autógyárak komoly veszélyben voltak a vámok miatt, és az új megállapodás nélkül sokan elveszíthették volna a munkájukat.
A megállapodás a szén- és alumíniumimport terén is változást hoz, mivel az Egyesült Államok korábbi 25%-os vámját kvótákra cseréli. A két ország megerősítette, hogy évente legfeljebb 13,000 tonna marhahúst importálhatnak egymástól, ami korábban 20%-os vám alá esett, és az import mennyisége is korlátozott volt. Az Egyesült Államok szerint ez a változás jelentős lehetőségeket teremt a brit piacon, amely a jövőben várhatóan növelni fogja az amerikai marhahús eladásait.
A kereskedelmi megállapodás összességében 5 milliárd dolláros lehetőséget teremt az export számára, beleértve a 700 millió dollárt etanolban és 250 millió dollárt egyéb mezőgazdasági termékekben. A brit acélipar vezetője, Gareth Stace üdvözölte a megállapodást, mondván, hogy az komoly enyhítést jelent a szektor számára. Más üzleti csoportok azonban óvatosabbak voltak, és a brit-amerikai üzleti szövetség vezetője, Duncan Edwards kifejezte aggodalmát, hogy bár a megállapodás jobb a korábbinál, mégis messze elmarad a várakozásoktól.
A brit ellenzéki pártok kritikusan álltak a megállapodás részleteihez, többen is arra hívták fel a figyelmet, hogy a parlamentnek nagyobb beleszólást kellene kapnia a kereskedelmi megállapodásokba. A Konzervatív Párt vezetője, Kemi Badenoch úgy vélte, hogy a megállapodás a brit jövedelmek csökkentését jelenti, míg az Egyesült Államokban a vámok emelkednek. Ezzel szemben a Reform UK vezetője, Nigel Farage a megállapodást egy „jó irányú lépésnek” nevezte, hangsúlyozva, hogy ez a Brexit előnyeiből fakad.
A múltban az Egyesült Államok már többször is próbálta rávenni az Egyesült Királyságot, hogy a mezőgazdasági termelők és a gyógyszeripar érdekeit kedvezőbb helyzetbe hozza, ám ezek a kérdések politikai szempontból eddig nem bizonyultak megvalósíthatónak. Bár a brit kormány megígérte, hogy nem enged az élelmiszerbiztonsági normákból, a részletek még tisztázatlanok maradnak. Michael Pearce, az Oxford Economics helyettes vezető közgazdásza figyelmeztetett, hogy a megállapodás nem módosítja a gazdasági előrejelzéseiket, amíg a részletek nem kerülnek napvilágra.
Mindezek mellett a kereskedelmi kapcsolatok jövője továbbra is kérdéses, mivel Trump többször hangoztatta, hogy az importált gyógyszerekra is vámot szeretne kivetni, hogy biztosítsa az Egyesült Államok egészségügyi termelési bázisát. A brit kormány folytatja a tárgyalásokat egy szélesebb körű kereskedelmi megállapodás érdekében, hogy a mostani megállapodás alapján újabb előnyöket tudjanak elérni. A jövőbeli kereskedelmi megállapodások tervezése során a részletek jelentősége mindkét fél számára kulcsfontosságú lesz.